Blogroll


ShoutMix chat widget

Wednesday, August 26, 2009

Ramdhan sebagai Universiti Tarbiyah

Salam Ramadhan 1430 buat semua muslimin dan muslimat..Alhamdulillah, Allah memberikan kita kesempatan untuk bertemu dengan bulan yang lebih mulia dari seribu bulan ini.

Sesungguhnya Ramadhan, adalah masa dan kesempatan untuk kita memperbaiki sahsiah diri, meningkatkan amal, iman dan taqwa.Bulan Pesta Ibadah yang sangat meriah.Perbanyakkan amalan-amalan sunat terutama zikir,selawat,istighfar,solat sunat malam.jugak solat terawih.Disamping ibadah wajib seperti solat dan puasa itu sendiri yang diwajibkan semasa bulan Ramadhan.

Imam Al-Ghazali membahagikan orang yang berpuasa kepada 3 darjat;

1.PUASA ORANG AWAM- Puasa orang awam ialah sebagaimana yang difahami dari hukum Fekah iaitu menahan nafsu makan dan minum serta kemaluan dari nafsu dan syahwat.

2. PUASA KHUSUS - Iaitu menahan anggota badan daripasa melakukan dosa.

3.PUASA KHUSUS- Iaitu puasa hati drpd segala yang lain dari Allah, redha kepada Allah dengan sepenuhnya serta menjadikan cinta-Nya mengatasi cinta yang lain.

Seharusnya, apabila kita menghampiri akhir Ramdhan, sedih dan hiba hati kita kerana akan meninggalkan bulan yang penuh barakah ini. dan tamatnya ramadhan pentingnya untuk kita tamatkan seolah-olah graduan yang tamat konvokesyen..Bagi memastikan ini berlaku, penuhilah ramadhan dengan amal soleh yang mantap..dan jangan lupa untuk meneruskan segala amal tersebut di bulan selepas ramadhan.Jadikan bulan ramadhan sebagai masa turning point untuk berubah menjadi lebih baik.


Imam al-Baihaqi telah meriwayatkan sebuah hadith daripada Jabir katanya;Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud;

"Ramadhan telah datang kepada kamu. Ia adalah bulan yang Allah memenuhkannya dengan keberkatan, menurunkan rahmat padanya, memadamkan kesalahan. memakbulkan doa, menunggu mereka yang berlumba melakukan kebajikan dan malaikat Allah berbalah mengenai kebajikan kamu. Maka tunjukkanlah kepada Allah kebaikan, kerana orang yang celaka ialah orang yang tidak mendapat rahmat Allah dalam bulan tersebut."

Diriwayatkan oleh Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. berkata : Telah bersabda Rasullullah s.a.w. ;
"Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan,diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu."

Semoga setiap dari kita meletakkan impian untuk mencapai level muttaqin dalam graduasi universiti Tarbiyah ini.

0 comments:

Followers