Blogroll


ShoutMix chat widget

Friday, November 11, 2011

Jadilah Seperti Ikan Di Laut

Assalamualaikum wbt


"Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak."


    Peribahasa ini membawa maksud, seseorang itu perlu pandai menyesuaikan diri, kena dengan tempat dan suasana semasa.. Kita haruslah pandai menyesuaikan diri, barulah disukai orang lain.. Namun begitu, kita harus beringat bukan semua perkara menuntut kita berbuat sedemikian..


Fish_DevianArt




   Perhatikan ikan di laut, walaupun air lauan itu masin semasin-masinnya, namun isi ikan itu masih berasa tawar dan 'natural'... Ertinya, ikan tetap mengekalkan identiti dan jati dirinya walaupun dikelilingi air laut yang sangat masin.. 


   Jangan sesekali dicorakkan oleh susana, sekiranya suasana yang dihadapi itu adalah negatif..  Sebaliknya, kekalkanlah pegangan, akhlak dan disiplin diri kita.. Jadilah seperti ikan di lautan masin..


   Bahkan kalau mampu, kitalah yang menjadi pengubah atau pencorak sesuatu suasana.. Mengubah sikap masyarakat setempat atau rakan sekelas yang bersikap negatif kepada positif..


   Bertuturlah dengan bahasa yang lemah lembut dan bersopan santun dalam perlakuan seharian.. InsyaAllah, akan dapat mempengaruhi suasana sekeliling kita.. Contohilah Nabi Muhammad saw, dengan tingkah lakunya sahaja ramai orang terpikat dengan keindahan Islam..Rasulullah tidak terpengaruh dengan persekitaran Jahiliah, bahkan baginda lah yang akhirnya berjaya mengubah masayarakatnya menjadi umat yang terbaik dengan keimanan dan kebaikan..


Sekian, Wassalamualaikum...




olahan dari skrip asal: Nota Fikir untuk Zikir, Pahrol Mohd Juoi

0 comments:

Followers