Blogroll


ShoutMix chat widget

Tuesday, November 1, 2011

The BEST 2011

Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah pada 23 Oktober yang lalu, Kelab Hikmah telah menganjurkan Bengkel Solat 2011 (The Best). Program ini berlangsung di DSM KTHO bermula jam 9.00 pagi. Objektif program ini diadakan adalah untuk membantu memperbaiki kualiti solat di samping merapatkan ukhuwah antara ahli kelab serta warga UTM. Penyertaan untuk program ini adalah 70 orang mahasiswa/i UTM JB.



Pihak kelab telah mengundang Prof. Madya Ajmain bin Safar dari Fakulti Tamadun Islam sebagai penceramah jemputan. Dalam slot teori, ustaz ajmain memberi pendedahan amali solat berdasarkan nas al-Quran dan Sunnah serta mengesan kesilapan dan kesalahan dalam solat. Ustaz Ajmain juga menekankan kepentingan menjaga solat bagi seorang muslim berdasarkan hadis Rasulullah saw. yang diriwayatkan oleh imam Ahmad :
 "Sesiapa yang menjaga solat, nescaya solat itu menjadi cahaya, pembela, dan penyelamatnya di hari kiamat. Manakala mereka yang tidak menjaganya tidak akan mendapat cahaya, pembela, dan penyelamat. Bahkan mereka akan diletakkan bersama-sama dengan Qarun, Fir'aun, Haman dan Ubay bin Khalaf"


Selain teori solat, kefahaman para peserta juga ditingkatkan lagi dengan slot amali solat. dalam slot ini, beberapa orang peserta lelaki diminta untuk membuat demonstrasi cara solat yang betul.

Bengkel ini melabuhkan tirainya pada jam 12.30 tengah hari.



1 comments:

huwaaaa
ada program cm ni kat UTM
bagusssnyee
teringin nak pi
tapi dh jauhhh
wuwuwuwu

Followers