Blogroll


ShoutMix chat widget

Wednesday, September 1, 2010

Sejarah Lailatul Qadr

Menurut Riwayat Ibnu Abbas r.a..

Pada suatu ketika Malaikat Jibril menceritakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Kisah seorang lelaki pada Zaman Bani Israil yang berjuang fisabilillah terus menerus selama 1000 bulan atau lebih kurang 84 tahun. Pada malam hari lelaki itu akan mengerjakan ibadah dengan tekun dan pada siang hari dia berjuang melawan musuh yg merosakkan agamanya.

Nabi sendiri kagum mendengar kisah itu, dan terus menceritakan pula kisah itu kepada para sahabatnya. Mereka semua merasa kagum dan terharu memikirkan betapa besarnya amal pahala yg diperolehi lelaki itu di sisi Allah S.W.T.
Didorong oleh hasrat dan keinginan agar Umatnya dapat pula memiliki nilai yang demikian tingginya itu, maka Baginda berdoa kepada allah S.W.T.
" Ya Tuhanku! Telah Engkau ciptakan umatku pendek-pendek umurnya dan sedikit amalnya."
Sebagai jawapan atas munajat Rasulullah itu, maka Malaikat Jibril diperintahkan Allah menyampaikan Wahyu yang tersimpul dalam Surah Al-Qadr. Pada ayat tersebut diterangkan bahawa Allah S.W.T. mengurniakan kepada Umat Muhammad 1 malam yang istimewa, yang penuh keberkatan. Keistimewaan itu ialah, apabila umat Muhammad mengerjakan ibadah pada malam itu, maka pahalanya bersamaa dengan pahala beribadah selama 1000 bulan atau lebih kurang 84 tahun.



2 comments:

This comment has been removed by the author.

http://abumarwanhamdi.blogspot.com/2008/09/tanda-lailatul-qadar.html

Followers